Skak

St. Patrick’s Day Showdown

For to år siden rykkede mit skakhold Seksløberen op i den Københavnske Mesterrække. Der fulgte en gyser af en sæson, hvor vi kun med det yderste af neglene formåede at forblive i det fine selskab. Denne sæson havde vi tilsyneladende overvundet begyndernerverne og inden sidste runde lå vi ganske overraskende på en andenplads i rækken med 1½ point ned til nummer tre Hvidovre.

Normalt er oprykning til 2. Division forbeholdt førstepladsen, men dér lå Herlev, som havde bekendtgjort, at de ønskede at forblive i Mesterrækken. Humlen er, at divisionsskak spilles om søndagen, mens den lokale holdturnering i 1. Hovedkreds finder sted på hverdagsaftener. Det passede åbenbart ikke Herlev-spillerne, mens Skakkerlakken er en af dem, der glæder sig til at slippe for at skulle være kampklar efter en lang dag på kontoret (og arbejdsklar dagen efter). Inden vi nåede dertil, skulle vi dog forfærdeligt meget igennem.

Først skulle dagens outfit afstemmes til Saint Patrick’s Day.

En kritisk beslutning: skulle Skakkerlakken låne Hr. Dalsbergs fodboldstrømper i dagens anledning, eller var den græsgrønne nederdel mere end rigeligt til at tækkes St. Patrick?

Sankt Patricks dag d. 17. marts holdes i hævd af irere såvel som øldrikkere verden over. Vi har ingen irere i Seksløberen, men derimod flere ølentusiaster. Skt. Patrick er biskoppen, der kristnede Irland omkring år 450 i vores tidsregning og meget symbolsk blev netop kampen om løberne et skæbnesvangert element i mit parti.

Sædvanen tro skulle vi møde Odysseus i sidste runde. Jeg regnede med at skulle dyste mod min kollega Jens, men sådan blev det ikke denne gang.

Sandra de Blécourt Dalsberg (2074) – Jesper Klausen (2109)

Foto: Lars-Henrik Bech Hansen

Vi kommer ind i kampen efter 18…Sh4-f5.

Hvids løber er trekløver-grøn.

Hvid har positionel fordel her, idet Sorts løber er dårlig. Den gængse definition af dårlig løber er en løber, som står på samme farve som spillerens centrumsbønder. I dette tilfælde har Sort bønder på de sorte felter c5, d6 og e5 og derfor er løberen på g7 en dårlig løber. IM Silas Esben Lund påpeger i sin bog The Secret Life of Bad Bishops (Quality Chess 2014), at definitionen er for overfladisk, idet en løber sagtens kan være god, selvom centrumsbønderne står på samme farve. Alt afhænger af løberens funktion i stillingen. Er den aktiv eller har den potentiale for at blive det? Udfylder den en vigtig forsvarsfunktion?

I dette tilfælde tror jeg, at Silas vil være enig med mig i, at løberen på g7 er dårlig. Hvids løber derimod er grøn som shamrock. Den angriber de Sorte bønder. Den er klar til samarbejde med tårnene om et kongeangreb – Hvid kan drømme om at bytte et par springere med Se2-g3xf5, stille sine tårne på g1 og g2 og true med Le3-h6 eller Le3-g5-f6. Sidst men ikke mindst passer løberen på f2-bonden.

Samtidigt er dette en stilling, hvor springere er vigtigere end løbere, da centrum er helt lukket af bønder. Springeren på e4 blokerer for, at Sort kan åbne den lange diagonal. Hvis Sort angriber springeren med en af sine egne, kan Hvid altid spille Se2-c3 eller Se2-g3 og styrke blokaden. Sort kan i bedste fald få byttet begge springerpar – hvis Sort bytter sin ene springer mod Hvids løber, er løberen på g7 buret inde for evigt. Sorts springer på f5 er med andre ord mere værd end Hvids løber.

Så selvom det kan være fristende for Hvid at undgå afbytning af løberen med 19.Le3-d2, så er det bedre at aktivere tårnene. Jeg spillede da også 19.Th1-g1.

Hvid har lige spillet 19.Tg1

Sort mangler noget udvikling, men 19…Sb8-d7 dur ikke, da bonde d6 i så fald går tabt. Hvid underminerer forsvaret med 20.Se2-g3 og…

  • …efter 20…Sf5xg3 21.Tg1xg3 er løbet kørt. …Lg7-f8 kan ikke spilles på grund af bindingen i g-linien.
  • Sort kan selvfølgelig heller ikke spille 19…Lg7-f8 med det samme på grund af aftrækkeren 20.Sg3xf5+.
  • Det hjælper ikke at slå på e3 i stedet, 20…Sf5xe3, thi efter 21.f2xe3 Lg7-f8 22.Sg3-f5+ Kg8-h8 23.Sf5xd6 har Hvid opnået sit mål.
  • Det er for sent at spille 20…Kg8-h8 på grund af 21.Sg3xf5 Tf7xf5 22.Se4xd6.

Sort kommer derfor problemerne i forkøbet med 19…Kg8-h8.

Sort er gået ud af bindingen med 19…Kh8.

Her var min plan egentligt at spille 20.Se2-g3. Trækket hindrer Sort i udviklingen (20…Sb8-d7 løber ind i 21.Sg3xf5 Tf7xf5 22.Se4xd6) og styrer an på at bytte et af Sorts aktive brikker væk. Lad os se på et par af de stillinger, der kan opstå.

20…Lg7-f8 21.Sg3xf5 Tf7xf5 22.Tg1-g3. Sort kan nu aktivere sine sidste brikker med 22…Sb8-d7 23.Td1-g1 Lf8-e7 men det er for sent. Efter 24.Le3-h6 truer der uafvendeligt Lh7-g7+ efterfulgt af en dødelig aftrækkerskak.

Analysestilling 1 efter 20.S2g3 Lf8 21.Sxf5 Txf5 22.Tg3 Sd7 23.Tdg1 Le7 24.Lh6. Hvid truer Lh6-g7+.

En endu hurtigere version er 20…Sf5xg3 21.Tg1xg3 Lg7-f8 22.Td1-g1

Analysestilling 2 efter 20.S2g3 Sxg3 21.Txg3 Lf8 22.Tdg1

Der truer mat på g8 og efter 22…h7-h6 kan Hvid brillere med 23.Se4xd6 Lf8xd6 24.Le3xh6 efterfulgt af 25.Tg3-h3. Skakkerlakken indrømmer blankt, at denne spektakulære variant er fundet af computeren. Under partiet er det tilstrækkeligt at regne sig frem til diagramstillingen og konkludere, at Hvid har stor fordel.

Så resterer 20…Sf5xe3. Tidligere i indlægget har vi slået fast, at Sorts springer på f5 er mere værdifuld end løberen på e3. Efter 21.f2xe3 Lg7-f8 fortsætter Hvid sin strategi med at bytte Sorts aktive brikker væk. 22.Td1-f1! Tf7xf1+ 23.Tg1xf1. Efter 23…Sb8-d7 24.Tf1-f7 Ta8-d8 25.Se4-g5 truer der både Sg5-e6 og Tf7xh7. Sort er helt færdig.

Analysestilling 3 efter 20.S2g3 Sxe3 21.fxe3 Lf8 22.Tdf1 Txf1+ 23.Txf1 Sd7 24.Tf7 Td8 25.Sg5.

Alt dette havde jeg set, men desværre lod jeg slå mig ud af kurs af en sidste detalje.

20…Sf5xe3 21.f2xe3 Lg7-h6 22.Kc1-d2 Sb8-d7

Analysestilling 4 efter 20.S2g3 Sxe2 21.fxe3 Lh6 22.Kd2 Sd7.

Nu hænger d6-bonden, men den er ikke helt gratis. Fra d6 holder springeren ikke længere felt f2 under kontrol, så 23.Se4xd6 kan besvares med 24…Tf7-f2+. Skakkerlakken skulle ikke nyde noget af, at Sort lige pludselig skulle få aktivt spil! (En gylden regel i sådanne situationer er, at man lige skal gå lidt dybere ind i varianten. Her kunne Hvid have spillet 23.Kd2-d3 Tf7-f3 24.Td1-e1.

Analysestilling 5 efter 20.S2g3 Sxe2 21.fxe3 Lh6 22.Kd2 Sd7 23.Kd3 Tf3 24.Tde1. Nu står intet i vejen for Se4xd6.

Nu er Hvid klar til at slå på d6, idet Tf3-f2 kan besvares med Te1-e2.)

Men ak! Det med gyldne regler kan kikse, når det spidser til. Jeg spillede 20.Le3-d2 og Sort fik en chance til.

Stillingen efter 20.Ld2. Sort er i trækket.

Sort udviklede omsider sin springer: 20…Sb8-d7. Spillet fortsatte 21.Se2-g3 b7-b5. Så har vi balladen! Sort fik rakt en lillefinger og giver den straks hele armen!

Stillingen efter 21…b5. Hvid er i trækket.

22.Sg3xf5 Tf7xf5 23.Tg1-g2. Det lå mig meget på sinde ikke at give Sort endnu mere modspil. Derfor fravalgte jeg 23.Sf5xd6 Tf7xf2. Med 23.Tg2 dækker jeg bonden på f2 og gør klar til Td1-g1. Desuden hænger bonden på d6 jo fortsat. 23…Sd7-b6. Sort spiller efter devisen angreb er det bedste forsvar24.Td1-g1 Ta8-a7

Stillingen efter 24…Ta7. Hvid slår omsider til.

Nu skulle det afgørende stød sættes ind. Det var jeg i hvert fald klar over ved brættet. Mine brikker er ret optimalt placeret. Desuden er det simpelthen ikke en mulighed “ikke at gøre noget”, da bonde c4 er under angreb.

Jeg kunne ikke lide 25.c4xb5 grundet 25…Sb6xd5 og igén glemte jeg at se lige lidt dybere. Havde jeg gjort det, ville jeg måske have spottet, at tårnet på a7 er overbelastet. Derfor kan Hvid spille 26.b5xa6 uden at Sort kan slå igen (ellers ryger løberen). Desuden står d6-bonden ikke til at redde, idet 26…Ta7-d7 løber ind i 27.Se4xd6!

I stedet spillede jeg 25.Se4xd6. Så langt så godt. Sort spillede 25…Tf5-f6.

Stillingen efter 25…Tf6. Hvid slår endnu mere til.

Her havde 26.Sd6-e4 været alt rigeligt til at konsolidere i fordelagtig stilling. Der kan for eksempel komme 26…Tf6-f8 27.Ld2-e3 b5xc4 (og selvfølgelig íkke 27…Sb6xc4 28.Le3xc5 med dobbeltangreb på tårnene) 28.Le3xc5 Tf8-b8 29.Kc1-c2 eller 26…Tf6-g6 27.Tg2xg6 h7xg6 28.Tg1xg6 Sb6xc4 29.Tg6-c6. I begge tilfælde har Hvid en sund merbonde, som desuden manifesterer sig som en farlig friløber.

Desværre tænkte jeg ikke længere helt klart. Måske var jeg påvirket af, at det var lykkedes Sort at få aktivitet på dronningefløjen. Måske var jeg utålmodig – jeg var klar over, at jeg havde spillet et godt parti så længe, men hvorfor havde jeg ikke vundet endnu?? Måske var jeg træt eller lidt for påvirket af det faktum, at holdet spillede for oprykning. Måske var jeg frustreret over, at jeg havde brugt væsentligt mere tid på uret end modstanderen – han havde næsten en time tilbage endnu, mens jeg var nede på et kvarter.

I sådan en situation hjælper det i hvert fald ikke, at en fata morgana i form af en forenkling af stillingen tilbyder sig! Jeg spillede 26.Tg2xg7? og efter 26…Ta7xg7 27.Tg1xg7 Kh8xg7 28.Sd6-e8+ Kg7-f7 29.Se8xf6 Kf7xf6

Stillingen efter 29…Kxf6. Hvid bytter om på trækkene!

Da jeg påbegyndte slagvekslingen i træk 26 vurderede jeg dette slutspil til at være godt for Hvid. Min plan var at fortsætte med 30.c4xb5 a6xb5 31.Ld2-e3 og vise, at det er en fordel at have en løber mod en springer i et slutspil med bønder på begge fløje. Og så havde jeg jo desuden min merbonde, selvom d-bonden godt kunne blive lidt svag efter 31…Sb6-d7.

Til min egen forfærdelse spillede jeg dog 30.Ld2-e3 et træk for tidligt! Efter 30…b5xc4 31.Le3xc4 Sb6xd5 var min merbonde forduftet.

Stillingen efter 21…Sxd5. Hvid i trækket har ikke fordel længere.

Lettere desillusioneret producerede jeg 32.Kc1-d2 Kf6-e6 33.Lc5-f8 Sd5-f6 34.Kd2-c3 Ke6-d5 35.f2-f3 h7-h5 36.Lf8-e7 Sf6-e8

Stillingen efter 36…Se8. Hvid i trækket får en nedsmeltning.

Hvis nogen havde vist mig denne stilling på et neutralt tidspunkt, ville jeg have vurderet den til at være nogenlunde lige. Og hvordan var det nu… i et slutspil med en let officer til hver og bønder på begge fløje er det bedre at have en løber end en springer. Magnus Carlsen ville med de hvide brikker med største fornøjelse file videre på stillingen og have gode gevinstchancer. Skakkerlakken derimod fandt det nødvendigt med en kongevandring. 37.Kc3-b4?? Resten af partiet egner sig ikke til at blive vist. 0-1

Gudskelov viste min fadæse sig at være uden betydning for holdets oprykningschancer. Selvom vi tabte 3-5, så tabte vores konkurrenter også. Dermed skal Skakklubben Seksløberen gøre sin debut i Divisionsturneringen i sæson 2018/2019!

Mens præmierne blev overrakt i den store sal viste holdets førstebræt et udvalg af de mange måder, han kunne have vundet sít parti på. Ej heller de missede chancer blev udslagsgivende for holdet. (Og vi undskylder mange gange til arrangørerne, at vi ikke var til stede, da vi blev råbt op!)

Mens Carsten tjekker dagens facit en ekstra gang på sin mobiltelefon, gennemgår Peter de mange missede chancer.

 

Oprykningen blev naturligvis fejret med manér, selvom restauranten ikke havde Guinness på menukortet.

Som passende afslutning på dette indlæg gengiver jeg formandens tale til folket.

Efterskrift

I mellemtiden er der udkommet et kampreferat fra modstanderholdet på Odysseus’ hjemmeside.

3 kommentarer til “St. Patrick’s Day Showdown

  1. Efter sorts 25…Tf6. Kan du ikke spill Se8? Hvis Tf går f7 så Lh6 og sort mister løberen eller går mat i bunden.
    Mvh
    Jan T

    Like

Skriv et svar!