Bæredygtighed · Mad

To tærter af én dej

Mens sommeren går på hæld, kan Skakkerlakken omsider finde en ledig stund til at skrive lidt på bloggen. Der er blevet bagt med mørdej. Først en lille tærte med sommerens sidste nektariner. Og så en lidt større tærte med brombær.

Mørdej

Nektariner er nogle af sommerens herligste frugter. Jeg mindes ikke, jeg nogensinde har set dem i en kage. Da jeg fik øje på denne Jamie Oliver-opskrift, vidste jeg med det samme, at den måtte prøves.

moerdej01
Jamies køkken – Jamie Oliver, Aschehoug 2004.

Mørdej er ellers ikke min spidskompetence, men bogen har en god trin-for-trin guide. Et af de mest angstprovokerende ting ved mørdej er, når det skal rulles ud og lægges i formen. Det ser så nemt ud i Den Store Bagedyst, men når jeg prøver det derhjemme, sidder dejen som regel godt fast på køkkenbordet.

Her har bogen en anden tilgang, som er helt genialt (om end Mette Blomsterberg og Jan Hurtigkarl sikkert ville være betænkelige ved metoden). Når mørdejen samles, formes den som en tyk pølse, inden den lægges på køl. Dejen rulles ikke ud, i stedet skæres der skiver af dejpølsen, som lægges tæt i formen og skubbes sammen, så der ikke er mellemrum. Det er meget nemt, og jeg synes det fungerer upåklageligt.

Jamie anbefaler, at man laver mørdej i større portioner. Den ubagte dej kan fryses ned, så man kan have en mørdejsbeklædt tærteform eller to klar på frost. Det er sådan, de garvede husmødre kan trylle en dessert frem på ingen tid, når der kommer uventede gæster.

Jeg lavede derimod en lille portion. Økologisk smør kommer i pakker på 200 g, mens basisopskriften fordrer 250 g smør. Der skal 3-4 æggeblommer i sådan en dej. Hvad skal jeg dog stille op med de 7 æggehvider, der ville være til overs ved en dobbeltportion mørdej? Den lille portion mørdej viste sig at række til 2 tærter, så det var en klog beslutning.

Nektarintærte med marengslåg

Spørgsmålet om æggehviderne løses elegant ved at vælge en tærte med marengslåg. Marengs laves på æggehvider og sukker. Opskriften ville have en portion baseret på 5 æggehvider. Jeg lavede mørdejen med 4 blommer og nøjedes med marengsmasse svarende til 4 æggehvider. Jeg havde alligevel ikke så mange nektariner, så det måtte blive en lille tærte.

moerdej11
Blindbagt mørdej og nektarinfyld, klar til at møde hinanden.

Lilleven er jo glad for at bage, så han fik lov at imponere mig ved at samle mørdej og senere piske marengsmasse og lave lågen med sprøjtepose.

moerdej09
Lilleven fører sprøjteposen med sikker hånd.

Undervejs i processen var jeg meget i tvivl om, hvorvidt bunden var “gylden nok” da blindbagningstiden var slut. Jeg var nervøs for, at kanterne ville blive sorte, hvis jeg gav bunden mere tid i ovnen. Det skulle jeg nu nok have gjort alligevel, for da kagen var færdig, var bunden lidt for blød. Det kan dog også skyldes, at jeg hældte “saucen” fra nektarinblandingen over i formen da tærten skulle fyldes. Og kanterne var blevet for tynde og faldt fra hinanden, da kagen skulle skæres.

moerdej06
Så er der serveret på terrassen.

Udover mørdejets luner, var tærten dog meget vellykket. Nektarinerne var blevet meget søde og mindede nærmest om dåseferskner, dog meget bedre end dåseferskner nogensinde vil blive. Jeg regner denne tærte til en af mine bedste mørdejstærter nogensinde, så den bliver helt sikkert bagt igen til næste sommer.

moerdej05
Mums!

Efter denne tærte havde jeg en trekvart portion mørdej og en ordentlig sjat marengsmasse til overs. Marengsmassen blev omsat til “kys” med det samme. Mørdejen skulle have været fordelt i en tærteform og stillet i fryseren… Men den nåede aldrig længere end køleskabet. Jeg er ikke og vil aldrig blive en garvet husmor. Derfor blev jeg nødt til at bage igen få dage senere.

Brombærtærte med toscafyld

Denne opskrift fandt jeg i online-udgaven af Isabellas. Jeg ville gerne blive ved sæsonens frugter, selvom der i dette tilfælde nok snarere er tale om sidste års frugter – brombær fra supermarkedets frostafdeling.

Inden denne tærte havde jeg aldrig hørt om toscafyld, men det viser sig, at jeg har spist det masser af gange. Toscafyld er en slags nøddemasse, som smagsmæssigt er en mellemting mellem crumble, marcipan og remonce. Ikke nogen dårlig kombination, hvis du spørger mig!

moerdej03
Brombær og toscafyld

Opskriften nævner ikke noget om størrelsen på formen. Jeg brugte en ganske almindelig størrelse og min mørdejsrest svarede i mængde perfekt til opskriften. Derfor var det lidt overraskende, at der var for lidt fyld. I hvert fald efter min smag.

Blevet lidt klogere efter nektarintærten sørgede jeg for et tykkere dejlag i formen. Og så var der ellers en spændende forskel på opskrifterne. Blindbagningen til nektarintærten foregik ved 180 grader i 15 minutter, mens brombærtærten kun skulle have 10 minutter, til gengæld ved 200 grader. Og nektarintærten skulle kun bage 8 minutter mere med fyld i, mens brombærtærten skulle have hele 20 minutter oveni!

Efter de 10 minutters blindbagning var kanterne på tærten allerede pænt brune, mens bunden var blød inden jeg kom fyldet på. Ville jeg ende med endnu en blød bund? Og ville kanterne blive sorte? Jeg var lidt bekymret, da jeg stillede den fyldte tærte tilbage i ovnen til efterbagningen.

moerdej04
Det færdige resultat

Og ja, kanterne blev lidt for mørke efter min smag, men det gik an. Og bunden var sprød på den absolut gode måde. Fyldet var mums. Så også denne tærte vil blive bagt igen.

 

Efterskrift om en rest smørcreme

Nu ved jeg, hvad man stiller op med en rest smørcreme. Mørdej er ret beset smørcreme tilsat mel, æggeblommer og lidt væske. Så den garvede husmor spæder smørcremen op med de manglende ingredienser og klapper en mørdej sammen, hvorefter der lander en mørdejsbeklædt tærteform i fryseren. Klar til næste bageprojekt.

(Hvordan dette vil tage sig ud, hvis der er frugtfarve i smørcremen, må komme an på en prøve…)

moerdej02
Lilleven pyntede sit stykke af brombærtærten med smørcremerosetter fra et tidligere bageprojekt.

 

Skriv et svar!

