Begivenhed · Skak

Skakmat og skakmæt

De læsere, der følger med i Skakkerlakkens genvordigheder på skakbrættet, har sikkert lagt mærke til en forsømmelse. Jeg har endnu ikke skrevet et indlæg om Politiken Cup 2015! Det retter jeg op på lige nu, selvom det skurer. Mit spil har været i støt fremgang de seneste år, og jeg havde sat næsen op efter et godt resultat i min første store Open i umindelige tider. Det gik så ikke helt som planlagt. Allerede i første runde satte jeg en bonde i slag i et ellers lovende slutspil og måtte dermed vinke farvel til en tur i konferencesalen i runde 2. Derfra blev turneringen mest af alt en hård kamp. Jeg spillede nogle lange partier uden at kunne fremkalde det samme flow som under Horsens Lang Weekend. Sidste runde blev afgørende for den samlede præstation – med en gevinst havde turneringen været god, remis var nok til at nærme mig min forventede score, mens et tab ville gøre turneringen til en halvdyr fornøjelse. Efter originalt åbningsspil fra begge kom min kongestilling under angreb. Jeg forsvarede mig ihærdigt, men til slut var jeg både skakmat og skakmæt.

En anden grund til min manglende rapport fra turneringen er, at jeg så gerne vil analysere mine partier uden computeren i første omgang. Jeg plejer at gå ret grundigt til værks. Først analyserer jeg hele partiet uden hjælpemidler. Når det er gjort bruger jeg min referencebaseChessBase til at se nærmere på åbningsfasen. Først derefter tænder jeg for en engine, for det meste bruger jeg den version af Fritz som er indbygget i ChessBase. Den er ikke specielt god, men jeg synes det er vigtigt at tænke lidt selv. Fritz luger selvfølgelig ud i de værste taktiske fejltagelser, og ellers er den mest af alt en idegenerator.

Situationen er så dén, at jeg slet ikke har haft tid til at analysere mine partier fra Politiken Cup endnu. Og selvom jeg sagtens kan huske nogle interessante øjeblikke fra turneringen, som egner sig til at blive vist på bloggen, så ærger jeg mig over at skulle springe den grundige computerfri analyse over, bare fordi jeg gerne vil skrive dette indlæg. Kan jeg så ikke bare præsentere de rå analyser uden at have kontrolleret dem med Fritz? Nej, det er jeg simpelthen for forfængelig til.

Så nu fanger bordet. Kommende weekend går turen til den næste turnering – DM i hurtigskak 2015 i Kolding. På lørdag d. 19. september dyster kvinderne om titlen (information og tilmelding her) og søndag d. 20. september afvikles DM i den åbne kategori (information og tilmelding her). Inden da skal jeg have skrevet om Politiken Cup. Så nu bliver partierne analyseret med Fritz. Det er mod mine principper, men hvad man ikke gør for læserne!

De kolde tal

Jeg scorede 5½ points af 10 mulige, hvilket desværre var et pænt stykke under forventet. Konsekvensen var -13 (dansk rating) / -10 (Elo). Dermed måtte jeg også returnere andenpladsen på kvinderanglisten til WIM Evgenia Hansen, men jeg vil selvfølgelig kæmpe for, at det kun er midlertidigt!

Mit “spillerkort” fra turneringen inkl. pgn-viewer, hvor man kan gennemspille alle 10 partier, findes under dette link.

Skal

Jeg lægger ud med at vise to interessante kritiske beslutninger. (Jeg har tidligere skrevet om beslutningstyper ifm. en træningsweekend for kvinde-eliten.) I begge situationer gjaldt det spørgsmålet:

Skal jeg ofre materiale eller ej?

Sådanne beslutninger er kritiske, fordi

  • man ofte kun har denne éne chance for at konvertere et lovende angreb. Hvis man venter, når modstanderen at mobilisere sit forsvar eller kreere modspil;
  • hvis angrebet ikke slår igennem, har modstanderen fået materiel fordel.

Den første stilling er fra mit parti i femte runde.

Sandra de Blécourt (2157) – Bart Stam (1946)

SdBD-Stam1
Sort har lige spillet 34…g6. Hvid er I trækket.

Den Sorte konge er under pres, og Sort har lige forsvaret sig mod mattruslen Dg4xg7 ved at spille 34…g7-g6. Sorts bondestruktur er nu svækket, og Hvid er fristet til at spille 35.Te2xe6 med ideen 35…f7xe6 36.Dg4xe6+ Kg8-f8 (36…Kg8-h8 37.De6-f6+ Kh8-g8 38.Df6-g7# og 36…Kg8-h7 37.De6-f7+ Kh7-h8 38.Df6-g7#)

SdBD-Stam4
Analysestilling efter 35.Txe6 fxe6 36.Dxe6+ Kf8. Hvid i trækket.

Én af flere gode fortsættelser er nu 37.De6-f6+ Kf8-e8 38.Sh5-g7+ Ke8-d7 39.Df6-f7+ Kd7-c8 40.Sg7-f6 Lb5-d7 41.Lg3xd5.

SdBD-Stam2
Analysestilling efter 35.Txe6 fxe6 36.Dxe6+ Kf8 37.Df6+ Ke8 38.Sg7+ Kd7 39.Df7+ Kc8 40.Se6 Ld7 41.Lxd5. Hvid truer mat.

Jeg havde i øvrigt ikke regnet hele denne variant under partiet. Man skal være lidt praktisk med sin betænkningstid, og jeg konstaterede hurtigt, at Hvid har mange lovende varianter efter 35…f7xe6.  Så i stedet for at regne alle disse til ende, fokuserede jeg på 35…Lb5-d7. Brugte nogle få minutter på at overbevise mig selv om, at jeg havde en afgørende fortsættelse, og så kom 35.Te2xe6 Lb5-d7 ellers på brættet.

SdBD-Stam3
Stillingen efter 35.Te2xe6 Lb5-d7. Hvid er i trækket.

Og så blev jeg lidt forvirret – hvad var det nu jeg havde besluttet mig for at spille? Så jeg investerede seks kostbare minutter ud af tolv på klokken, uden at blive synderlig meget klogere. Til sidst spillede jeg 36.Sh5-f6+? Ikke den bedste fortsættelse. Både 36.Te6xg6+ og 36.Lf3xd5 var at foretrække. Heldigvis for Skakkerlakken var Hvids fordel ikke helt forsvundet, og med lidt hjælp fra modstanderen vandt jeg ret hurtigt.

Tårnofret var korrekt, og selvom jeg havde lidt problemer med koncentrationen, der kunne have endt med et helt andet udfald af partiet, kan jeg glæde mig over, at jeg tog den rigtige beslutning. Efter en mere tandløs fortsættelse som 35.Sh5-f6+ Kg8-g7 36.Dg4-f4 (med ideen 37.Sf6-g4 og 38.Df4-f6 eller 38.Df4-h6) kan Sort tage brodden af angrebet ved 36…Dd3-f5. Når dronningerne bliver byttet har Hvid kun et lille plus. Tårnofret var således også nødvendigt for at bevare den klare fordel.

Den interesserede læser kan gennemspille følgende varianter for at overbevise sig selv om, at tårnofferet holder stik.

36.Te6xg6+ f7xg6 (36…Dd3xg6 37.Dg4xd7 og løberen på f3 dækker springeren på h5. Stillingen er materielt lige, men Sort har en udsat kongestilling, d5-bonden er under pres og Hvids c-bonde truer med at gå i mål.) 37.Sh5-f6+ Kg8-f7 (37…Kg8-f8 38.Sf6xd7+ Kf8-e7 39.Lf3xd5 med materiel overvægt og fortsat kongeangreb.) 38.Dg4xd7+ Lf7xf6 39.Dd7-c6 efterfulgt af 40.Dc6xa8.

36,Lf3xd5 Ld7xe6 37.Ld5xe6 Ta8-d8 (37…f7xe6 38.Dg4xe6+ Kg8-f8 39.De6-f6+ Kf8-e8 40.Df6-c6+. Hvid vinder et tårn, og kan endda bringe springeren i sikkerhed først ved hjælp af en skak!) 38.d4-d5! Stillingen er materielt lige, men de to fribønder er dræbende.

Skal ikke

I niende runde skulle jeg endnu en gang tage stilling til et oplagt offer, i dette tilfælde af en løber.

Sandra de Blécourt (2157) – André Z. Nielsen (1963)

SdBD-AZN1
Sort har lige spillet 18…Se8-f6. Hvid er i trækket.

Sort vil gerne bytte sin springer for løberen på e4, så Hvid skal træffe et valg. Skal løberen “hjem” til g2 eller g3 (19.Le4-d3 dur ikke, da bonden på d5 skal forsvares) eller skal Hvid gå all in med 19.Le4xg6?

Det sidste var selvfølgelig fristende. Efter 19.Le4xg6 h7xg6 20.Dc2xg6+ Kg8-h8 skal Hvid kunne tilføre angrebet nogle flere tropper. Den eneste måde synes at være 21.f4xe5.  Den enkleste måde for Sort at forsvare sig på er nu 21…Sd7xe5 – springeren  mobiliseres med tempo på dronningen.

SdBD-AZN10
Analysestilling efter 19.Lxg6 hxg6 20.Dxg6+ Kh8 21.fxe5 Sxe5. Hvid er i trækket.

Spillet kan nu fortsætte 22.Dg6-h6+ Sf6-h7 23.Se2-f4 Le7-g5 24.Dh6-h5 Dd8-e8. Hvid har ofret en officer for 2 bønder og kan ikke tillade sig at gå ind på dronningafbytning. Derfor er 25.Dh5-e2 det eneste træk.

SdBD-AZN11
Analysestilling efter 19.Lxg6 hxg6 20.Dxg6+ Kh8 21.fxe5 Sxe5 22.Dh6+ Sh7 23.Sf4 Lg5 24.Dh5 De8 25.De2. Sort er i trækket.

Det er til at evaluere stillingen. Sort har afværget kongeangrebet og har materiel fordel af en springer mod to bønder. Den Sorte konge har ingen bønder at skjule sig bag, men det er svært at se, hvordan Hvid skal holde gang i angrebet. Springeren har et dejligt felt på e6, men så snart Hvid spiller Sf4-e6 vil Sort bytte et par tårne. Sorts materielle overvægt får mere betydning, jo flere brikker der er byttet af.

I stedet for 22.Dg6-h6+ kan Hvid spille 22.Lb2xe5 og eliminere en forsvarsbrik. Men efter 22…d6xe5 risikerer den Hvide konge at komme under angreb.

SdBD-AZN12
Analysestilling efter 19.Lxg6 hxg6 20.Dxg6+ Kh8 21.fxe5 Sxe5 22.Lxe5 dxe5. Hvid er i trækket.

For eksempel vil et banalt forsøg som 23.Tf1-f5 blive bestraffet med 23.Le7-c5+ efterfulgt af 24.Dd8xd4+. Hvis Hvid bruger tid på at forsvare d-bonden med 23.Ta1-d1, så får Sort tid til 23…Dd8-e8 24.Dg6-h6+ Sf6-h7 og Sort er igen klar til at bytte et par tårne af.

Varianterne viser, at Sorts brikker har relativt let ved at deltage i forsvaret, mens Hvid slet ikke har nok brikker med i angrebet.

Derfor besluttede jeg mig for at spille baglæns med 19.Le4-g2 og blev ubehageligt overrasket over svaret 19…Sf6-g4.

SdBD-AZN3
Stillingen efter 19.Lg2 Sg4. Hvid i trækket.

Sort har den direkte trussel …Sg4-e3 med kvalitetsgevinst. Det er let nok at parere med 2o.Dc2-c3 eller 20.Dc2-d3. Men herefter kommer den anden springer også med i spillet ved …Sd7-c5. Jeg forkastede 20.Dc2-c3 på grund af 20…Le7-f6. Desværre havde jeg ikke set den stærke fortsættelse 21.Lg2-h3! med ideen 21…e5xf4 22.Se2-d4 Sg4-e3 23.Lh3-e6+ efterfulgt af 24.Tf1xf4 og Hvid fordel, som man kan se i næste diagram.

SdBD-AZN4
Analysestilling efter 19.Lg2 Sg4 20.Dc3 Lf6 21.Lh3 exf4 22.Sd4 Se3 23.Le6+. Sort i trækket kan ikke forhindre 24.Tf1xf4.

I stedet spillede jeg 20.Dc2-d3? og der fulgte 20…Sd7-c5 som forudset. Hvid skal flytte dronningen igen og jeg spillede 21.Dd3-f3.

SdBD-AZN13
Stillingen efter 19.Lg2 Sg4 20.Dd3 Sc5 21.Df3. Sort er i trækket.

I denne stilling forsømte Sort at spille det stærke 21…h7-h5, hvilket forsvarer springeren og truer 22…e5-e4. I stedet kom 21…Dd8-d7 22.h2-h3? (Bedre er 22.Lg2-h3 med binding.) 22…Sg4-h6 23.b3-b4? (23.a3-a4 er at foretrække, men så har den sorte springer erobret en permanent post på c5.) 23…a5xb4 24.a3xb4 Dd7xb5.

SdBD-AZN5
Stillingen efter 19.Lg2 Sg4 20.Dd3 Sc5 21.Df3 Dd7 22.h3 Sh6 23.b4 axb4 24.axb4 Dxb5. Hvid er i trækket.

Hvid har mistet en bonde, og skal vælge mellem pest eller kolera. Springeren på c5 kan slås, men så mister Hvid løberen på b2 óg Sort vil få en fribonde i b-linien. Men hvis Hvid lader springeren være, kommer der …e5-e4 og …Sh6-f5, og de to sorte springere vil dominere hele brættet. Jeg valgte det første og slap på mirakuløs vis med evig skak omkring tidskontrollen.

SdBD-AZN9
Sort i trækket kan ikke forhindre evig skak med Df8-g7-f8.

For at vende tilbage til den kritiske stilling i starten af dette afsnit, så var min beslutning om ikke at ofre løberen på g6 den rigtige. Den fortsættelse jeg valgte var dog ikke den bedste, og hvad værre er: jeg lod mig slå ud af kurs af de uventede udviklinger på brættet efter 19.Le4-g2 Sf6-g4. Konsekvensen var en hel stribe unøjagtige træk, hvor min stilling gik fra bedre til lige til dårlig. Det bedste træk i stillingen var i øvrigt 19.Le4-f3, hvilket helt forhindrer …Sf6-g4.

SdBD-AZN2
Analysestilling efter 19.Le4-f3. Sort er i trækket.

Min unge modstander, en norsk dreng på 13 år, var temmelig slukøret efter partiet. Det kan jeg godt forstå. Han vandt i øvrigt turneringens skønhedspræmie for det bedste parti ved en spiller under 2000 i rating. Se partiet André Z. Nielsen (1963) – Jørgen Hvenekilde (2114) under dette link. Om et par år eller fem, når André er blandt de stærkeste juniorer i Verden, vil jeg glæde mig over, at det lykkedes mig at stjæle et halvt point fra ham den gang han var knægt.

Skakkerlakken bliver sat mat

I tidligere indlæg her og her har jeg pralet med, at jeg har fået lov at sætte modstanderen mat. I sidste runde ved Politiken Cup sad Skakkerlakken på den forkerte side af brættet.

Marcus Harvey (2320) – Sandra de Blécourt (2157)

Harvey-SdBD5
Sort i trækket.

Det ser trist ud for Skakkerlakken. Sort har en bonde mere, men den er ikke meget værd når kongen er fanget i kill zone og springeren er den eneste brik, der kan bevæge sig. Og når situationen er helt håbløs, kan man jo lave en hjælpemat. Den starter med 35…g6-g5 hvorved Hvid får adgang til b1-h7-diagonalen. Der fulgte 36.Db7-e4 Sd4-f5 37.g4xf5 exf5 38.De4xf5.

Harvey-SdBD6
Stillingen efter 35…g5 36.De4 Sf5 37.gxf5 exf5 38.Dxf5. Sort i trækket.

Partiet sluttede med 38…Df8xh6 39.Df5-c8+ Kh8-g7 40.Dc7-g8#.

Skriv et svar!

