Begivenhed · Skak

Skakboblen i Horsens

Horsens Lang Weekend, i år fra 16. til 19. juli, har et ry som Danmarks hyggeligste skakturnering. Skakkerlakken tog turen til det jyske og oplevede 4 intense skakdage in the zone. Mine klubkammerater Jakob Kjær og Morten Bengtsson fra Seksløberen deltog også.

Horsens3
Jakob (tv) i aktion mod Mathias Frost Torp-Hansen. Til højre for Jakob sidder Morten.

Trine Treppendahl besøgte traditionen tro turneringen i nogle dage og delte som altid rundhåndet ud af godt humør. Ærgerligt hun har lagt selve skakspillet på hylden, men så er det da meget godt, at hun ikke har vinket farvel til skakverdenen!

Henrik “Macho” Mortensen havde stillet op til bogsalg, og når han lige var i gang med sit parti, kunne man betjene sig selv ved tillidskassen.

Horsens5
Et udvalg af de bøger, man kan købe hos Henrik. I midten ses Bobby Fischer’s Conquest of the World Chess Championship.

Han sælger blandt andet Reuben Fine‘s mesterværk Bobby Fischer’s Conquest of the World Chess Championship (David McKay Co. 1973). Den amerikanske IM Jeremy Silman begynder sin anmeldelse af bogen med følgende sætning:

This is without doubt one of the worst chess books ever written.

Der følger nogle meget underholdende afsnit, der gør rede for påstanden. Anmeldelsen slutter med:

Now, after having ripped Fine’s work apart, I’m forced to disclose a dirty little secret: I love this book! His constant errors and ego-mania add so much to the humor (a rare quality in a chess book) that this book is one of the best chess reads that money can buy

Jeg kan afsløre, at bogen ikke blev solgt i Horsens, så hvis du vil eje den, må du tage fat i Henrik!

Selve skakspillet foregik i en stor aula, hvor der var god plads til alle. Hele 14 live-brætter havde arrangørerne til rådighed, og 4 af disse var reserveret til “partier, som arrangørerne gerne vil vise live”. Det kunne således ske, at man blev rykket op på live-bræt, selvom man lå et langt stykke længere nede i tabellen. Fjernpublikum kunne således nyde partiet Sofie Bech Dürrfeld (1438) – Vagn Skov Andersen (1677) i femte runde.

Horsens4
Sofie Bech Dürrfeld spiller på live-bræt.

Når man var færdig med partiet, var der gode muligheder for at analysere eller følge slagets gang på storskærm i skolens kantine. Det kunne dog hænde om eftermiddagen, at live-sendingen blev ofret til fordel for dagens etape i Tour de France.

HLW9
Spænding blandt seerne. Foto: Tim Bjerre

Her kunne man også spise smørbrød, dagens ret eller hjemmebagt drømmekage. Om fredagen lod jeg mig friste af en servering hakkebøf med bløde løg og brun sovs. Selvfølgelig med nye kartofler ad libitum. Aldrig har jeg smagt en bedre version af denne klassiker! Og når man var færdig med aftenrunden, kunne man lige stille sulten med en portion tarteletter med høns i asparges. Det var heller ikke værst. Ifølge min klubkammerat Jakob kunne man godt klemme flere portioner ned i løbet af en aften.

Inden vi fortsætter, tager vi lige en lille detour med Harry og Bahnsen

Jeg havde trakteret mig selv på 4 overnatninger på Hotel Opus, som turneringsarrangøren havde lavet en favorabel aftale med. Ved morgenmaden blev jeg spurgt af en af tjenerne, om der mon var noget skak i byen? Han havde aldrig set så mange skaktrøjer i spisesalen. Hotellet lå lidt halvlangt fra spillestedet, men når man spadserede af sted til runden var der altid nogen i bil, man lige kunne få et lift af.

Det er hårdt arbejde at spille 7 runder på 4 dage, men på den anden side ved jeg virkelig ikke noget bedre end at spille skak fra morgen til aften med lidt forberedelse til dessert. I Horsens oplevede jeg så oven i købet det, der også kaldes for flow. Jeg var top koncentreret under partierne og samtidigt helt rolig. Jeg følte jeg havde bedre overblik og så mere end jeg plejede. Det var som om alt skakviden var nemmere tilgængeligt på en måde. Og så føltes det som det eneste der skete i hele Verden var de træk, der blev spillet på mit bræt. En skøn tilstand at være i, og det lykkedes mig at kravle ind i min skakboble flere gange.

Det er så ikke ensbetydende med, at jeg ikke lavede fejl. Det får vi at se om lidt.

Antal point i turneringen

4½ af 7 mulige. Med Hvid mødte jeg 4 spillere, der var klart lavere ratet, og dem slog jeg allesammen. Med Sort blev det til remis mod en jævnbyrdig modstander, og så tabte jeg til to spillere, der var noget højere ratet. Det var i overensstemmelse med min forventede score. Mutationerne bliver -1 (Dansk rating) / +0 (FIDE-rating). Jeg er godt tilfreds med dette resultat. Grundet omstændigheder har jeg ikke haft mulighed for at spille skak siden jeg vandt DM i påsken, og så er det da dejligt at se, at man kan holde niveauet! Det havde ellers været planen at deltage i Copenhagen Chess Challenge, men da stak influenzaen en kæp i hjulet.

Den svejtsiske elevator

En stor del af turneringen befandt jeg mig i en dæmpet version af den svejtsiske elevator. Man starter med at slå en svagere spiller, hvorefter man bliver parret med en klart stærkere spiller, som man taber til. Så kører elevatoren hele vejen ned, og man møder igen en spiller man “skal” slå. Elevatoren kører hele vejen op… Man skiftes mellem at være kæmpefavorit og chanceløs. I kæmpestore opens såsom Politiken Cup er elevatoren særdeles slem for de spillere, der ligger nogenlunde midt i feltet. Der kan snildt gå en runde eller fem, før man begynder at møde nogenlunde jævnbyrdige modstandere.

I Horsens Lang Weekend har man valgt at bruge beskyttet seedning i de første to runder. Den øverste halvdel af tabellen tildeles et virtuelt ekstra point. I mit tilfælde (dansk rating 2119, seedning 28 ud af 128 spillere) betød det, at min modstander i første runde havde næsten 1900 i stedet for lidt over 1700, og i anden runde mødte jeg FM Martin Matthiesen (2336) i stedet for en spiller med ca. 1900. For en spiller som mig betyder seedning mulighed for nogle lidt mere interessante kampe i starten af turneringen.

Umiddelbart kan det virke som, at der også er tabere ved at bruge seedning. En spiller i toppen af den nederste halvdel af tabellen ville i et system uden beskyttet seedning få mulighed for at møde en topspiller, hvilket er en stor oplevelse, selvom man nok ikke skal forvente at kunne stille noget op. Man skal dog huske på, at disse spillere også ved beskyttet seedning kan regne med at få et topmøde i tredje runde, såfremt det ellers lykkes at vinde de to første kampe. Det sidste kan så vise sig at være svært for mange. Det lykkedes kun for Søren Jensen (dansk rating 1852, seedet 66), og så fik han lov til at prøve kræfterne med IM Jonathan Carlstedt (FIDE-rating 2460).

Alt i alt er jeg en stor tilhænger af beskyttet seedning, da det giver langt de fleste deltagere en mere interessant begyndelse på turneringen med modstandere, som man har en reel chance imod, og som samtidig kan give en kamp til stregen. Når niveauforskellen mellem spillere er for stor, bliver skakken sjældent ret mindeværdig.

Åbningstrækket koster dyrt

I fjerde runde præsenterede jeg min modstænder Jesper Kærgård-Jensen for et dilemma. I minutterne op til rundestart berettede han om et væddemål, indgået for år tilbage med den tyske skakspiller Eva Maria Zickelbein. Væddemålet gik ud på, at Jesper skulle spille 1.Sg1-h3 hver gang, der sad en kvinde bag de sorte brikker. Ellers ville det koste ham et beløb, som han var lidt usikker på, men som han anslog til at være 500 Deutschmark (ca. 1.875 kr.). Nu var sandhedens time kommet! Jesper besluttede sig for, at han så hellere måtte punge ud, og spillede 1.d2-d4.

Jesper Kjærgård-Jensen (2024) – Sandra de Blécourt (2119)

KJSdBD1
Hvid har lige spillet 1.d2-d4 og tabt et væddemål.

Randbønder

I hele 5 ud af 7 partier spillede jeg en randbonde to felter frem. Fire gange gjaldt det a-bonden og den femte gang var det h-bonden. For eksempel i mit førnævnte parti mod Jesper Kjærgård-Jensen. Vi kommer ind i partiet efter 14…a7-a5.

KJSdBD2
Stillingen efter 14…a7-a5. Hvid er i trækket.

Der er flere tanker bag dette træk. Sort mangler at udvikle løberen, men vil gerne vente lidt med det. Hvis Hvid spiller springeren til f3, er det rart at kunne sætte en binding op med …Lc8-g4. Løberen kunne også stå godt på a6, men det skal forberedes med …a7-a5 (som spillet) og …b7-b6 eller endda …b7-b5. Tårnene skal også placeres, og der fik jeg ideen, at man kunne udvikle det ene tårn via a6. Sidst men ikke mindst vil Hvid gerne placere sin springer på d4. I den forbindelse giver det god mening for Hvid at spille b2-b4, således at Sort ikke umiddelbart kan jage springeren væk igen med …c7-c5. Bonden på a5 er med til at holde b2-b4 tilbage. Bemærk i øvrigt at Hvid ikke kan indlede med 15.b2-b4 da c-bonden i så fald kan slås af den Sorte dronning.

Partiet fortsatte 15.Sd2-f3 og her blev jeg lidt inkonsekvent. Jeg ville jo gerne bruge mit tårn som angrebsbrik efter et eventuelt …Ta8-a6-g6/h6. Så jeg spillede 15…De5-h5? og gav dermed Hvid mulighed for både 16.Sf3-d4 og (efter 16…Dh5-g6) 17.b2-b4.

KJSdBD3
Stillingen efter 14…a5 15.Sf3 Dh5 16.Sd4 Dg6 17.b4. Sort er i trækket.

Jeg ville selvfølgelig gerne spille 17…b7-b6 og 18…c7-c5, men det kan ikke spilles med det samme pga. 18.b4-b5. Derfor måtte jeg forberede med 17…c7-c6. Ulempen ved dette træk er, at 6. række nu er spærret for tårntrafik, øv! Hvid spillede 18.a2-a4

KJSdBD4
Stillingen efter 14…a5 15.Sf3 Dh5 16.Sd4 Dg6 16.b4 c6 17.a4. Sort er i trækket.

og er nu klar til at besvare 18…b7-b6 med 19.De2-f3! Så kan 19…c6-c5 ikke spilles pga. 20.Df3xd5. Derfor måtte jeg sadle om og spille 18…Tf8-e8.

Lad os lige vender tilbage til stillingen efter 15.Sd2-f3:

KJSdBD2
Stillingen efter 14…a7-a5 15.Sd2-f3. Sort er i trækket.

Det står nu klart, at det havde været mere i tråd med planen at spille 15…De5-e7. Fra e7 holder dronningen øje med felt b4, og 16.Sf3-d4 vinder ikke et tempo på dronningen. Sort kan vælge mellem to lovende fortsættelser. 16…Ta8-a6 bringer tårnet i spil. Og 16…c7-c5 prikker til springeren. Efter 17.Sd4-b5 giver 17…Ta8-a6 igen god mening. Skulle Hvid finde på at spille 17.Sd4-f3 eller 17.Sd4-c2 så kan Sort få stor terrænfordel på dronningfløjen med 17…b7-b5!?

KJSdBD5
Analysestilling efter 14…a5 15.Sf3 De7 16.Sd4 c5 17.Sc2 b5. Hvid er i trækket.

Bemærk, at Hvid ikke kan spille 18.De2xb5 på grund af 18…Lc8-a6. Til gengæld kan Hvid besvare provokationen med 18.b2-b4. Ideen er, at Sorts bønner står i vejen for løberen efter 18…axb4 19.cxb4 c5-c4.

KJSdBD6
Analysestilling efter 14…a5 15.Sf3 De7 16.Sd4 c5 17.Sc2 b5 18.b4 axb4 19.cxb4 c4. Hvid er i trækket.

Sort har terrænfordel, men bønderne er blokeret. Jeg er således ikke sikker på, om 17…b7-b5 er den bedste fortsættelse. 17…Ta8-a6 er bestemt også lovende, og så er det op til Hvid at bryde hovedet over, hvorvidt et fremtidigt …b7-b5 skal forhindres (f.eks. med 18.a2-a4) eller ej.

Positionelle beslutninger

Som så mange andre er jeg ivrigt i gang med at læse Boris Gelfands seneste bog Positional Decision Making in Chess (Quality Chess 2015). Det er en ikke mindre end fremragende bog, og jeg kunne mærke under partierne, at bogens pointer hjalp mig med at tage nogle vigtige beslutninger. Jeg har vist allerede lært noget!

Et eksempel er følgende stilling fra mit parti i første runde.

Sandra de Blécourt (2119) – Aage Søndergård-Nielsen (1880)

SdBD-ASN
Stillingen efter 25…Tb8-c8. Hvid er i trækket.

Hvid har løberparret og mere terræn. Bonden på e6 er desuden et irriterende torn i siden på Sort. Men hvordan kommer man videre? I bogens tredje kapitel Space Advantage skriver Gelfand:

If you have a space advantage and have taken control of the position, you could find that exchanging rooks, and especially the queens, will eliminate the opponent’s remaining counterplay.

Så jeg spillede 26.Dc2-g6! Det truer Sd4-f5, men Sort kan nemt parere ved 26…Dd8-e8. Inden jeg begyndte på Gelfands bog ville jeg nok ikke lige have haft appetit på at bytte dronninger i denne stilling, men nu var jeg ikke i tvivl. 27.Dg6xe8. Efter 27…Tf8xe8 28.b2-b4 Sc5-b7 har Hvid udbygget terrænfordelen. (27…Sf6xe8 28.b2-b4 Sc5-b7 29.Ta1-c1 Se8-f6 30.Sf5 og nu kan Sort ikke både tage vare på e7-bonden óg c-linien.)

SdBD-ASN2
Stillingen efter 25…Tbc8 26.Dg6 De8 27.Dxe8 Tfxe8. Hvid er i trækket.

Sort vil gerne spille …a6-a5 for at skaffe b4-bonden af vejen, således at springeren kan vende tilbage til c5. Den rigtige fortsættelse er derfor 29.Ta1-b1, da 29…a6-a5 nu taber en bonde efter 30.b4xa5 Sb7xa5 31.Tb1xb6. I stedet valgte jeg at gå direkte efter c-linien med 29.f3-f4. Ideen var 29…Sb7-d8 (29…Tc8-c7 besvares med 30.Lg2xb7 Tc7xb7 31.Ta1-c1, og Hvid har erobret c-linien.) 30.Ta1-c1, men jeg havde ikke set 30…Tc8xc1 31.Td1xc1 g5xf4 32.g3xf4 Sf6-g4!

SdBD-ASN3
Analysediagram efter 25…Tbc8 26.Dg6 De8 27.Dxe8 Tfxe8 28.b4 Sb7 29.f4 Sd8 30.Tac1 Txc1 31.Txc1 gxf4 31.gxf4 Sg4. Hvid er i trækket.

Det er meget heldigt, at Hvid ikke taber en officer her, idet der er 33.Tc1-c8 med binding på bageste række. 33…Sg4xf2 34.Sd4-c6 og springer d8 er dead meat.

Partiet fortsatte dog 29…d6-d5 30.Sd4-f5.

SdBD-ASN4
Stillingen efter 25…Tbc8 26.Dg6 De8 27.Dxe8 Tfxe8 28.b4 Sb7 29.f4 d5 30.Sf5. Sort er i trækket.

Nu hænger både b- og d-bonden. Sort forsøgte sig med modtruslen 30…Sb7-d8, men efter 31.Sf5xg7 Kh8xg7 32.f4-f5 har Hvid dækket e6-bonden og udbygget sit terrænfordel. Desuden hænger b- og d-bønderne stadig!

SdBD-ASN5
Stillingen efter 25…Tbc8 26.Dg6 De8 27.Dxe8 Tfxe8 28.b4 Sb7 29.f4 d5 30.Sf5 Sd8 31.Sxg7 Kxg7 32.f5. Sort er i trækket.

Hvid vandt herefter hurtigt.

Skakkerlakken giver mat

Når man en gang imellem får lov at give mat, så sker det typisk som afslutning på et kongeangreb eller en kombination. Modstanderen ved, at matten er uafvendelig, men spiller partiet ud som en lille gestus til vinderen – det var flot spillet, nu får du lov at krone partiet med mat. Men det hænder også, at matten kommer ud af det blå. I tredje runde sad jeg og nussede et slutspil med løberpar mod løber og springer og en håndfuld bønder hver.

Sandra de Blécourt (2119) – Allan Westenborg (1854)

SdBDWestenborg1
Stillingen efter 49…Ke7-d6. Hvid er i trækket.

Sort har lige spillet kongen frem med 49…Ke7-d6. Hvid står lidt bedre i kraft af løberparret og antallet af bondeøer, men med så få bønder tilbage på brættet må remis betragtes som det mest sandsynlige udfald. Sort har også tilbudt remis et par gange, men jeg regnede med, at der ventede nogle chancer forude.

Det fik jeg ret i, idet en stor chance melder sig her: kongen har vovet sig ind på farligt område. Jeg spillede 50.Lf1-h3. Dette træk var under alle omstændigheder planlagt. Løberen bringes for første gang i partiet udenfor kæden. Sort kunne nu have bragt remisen meget tættere på med 50…c7-c6 og afbytning af den tilbageblevne c-bonde. I stedet spillede Sort 50…La3-c1. Nu måtte jeg sidde på mine hænder for ikke at spille mit næste træk à tempo. Modstænderen skulle helst ikke fatte mistanke! 51.Kd3-c4, et træk der ikke gør meget væsen af sig. Sort anede ikke uråd, og efter 51…Lc1-d2 52.Lf2-c5# var det slut.

SdBDWestenborg2
Slutstillingen efter 52.Lf2-c5#.

Som en lille sjov tilfældighed kan det nævnes, at det også var Lc5# i mit parti mod Freja Vangsgård ved DM 2015. Der havde jeg dog Sort og det var …Lf8-c5#. Se mit indlæg Danmarksmester! for at se dén mat.

Info

Efter 4 dejlige skakdage var det søndag eftermiddag slut i Horsens.  Turneringsvinder blev IM Mikkel Antonsen med 6 points. Der var bunkebryllup på andenpladsen, hvor ikke færre end 9 spillere havde samlet 5½ points. Tak til Tim Bjerre og hans folk for et fint og hyggeligt arrangement.

Turneringens hjemmeside: http://skakklub.net/hsf/denlange/2015/

Runderapporter: Christopher Pedersen har skrevet nogle fine referater fra turneringen på sin blog Christophers Skakhjørne.

Billeder: Læserne anbefales at besøge turneringens Flickr-album og se de mange flotte stemningsbilleder fra turneringen.

Måske ses vi i Horsens til næste år?

HLW1
Skakkerlakken er klar til hjemturen. Foto: Tim Bjerre

 

2 thoughts on “Skakboblen i Horsens

  1. En kort skimning antyder en spændende artikel. Nu – i dette øjeblik – er den ved at blive printet ud.

    Like

Skriv et svar!

