Mad · Teknik · TV

Rigtige æbleskiver

Med dagens bageprojekt er jeg vist kommet et vigtigt skridt nærmere på at kunne være en velintegreret dansk farmor til den tid, mine drenge får børn. Jeg har nemlig tilberedt æbleskiver helt fra bunden!

Altså lavet dej, fundet æbleskivepanden frem, hældt tilpas med dej i hvert hul, vendt skiverne i tide osv. Og så har jeg rettet op på en misforståelse. Hvordan kan man kalde noget for en æbleskive, når der ikke er æble i?!? Det må være fordi jeg er førstegenerationsinvandrer, at jeg ikke fatter det. Lækre er de i hvert fald blevet!

Jeg kan ellers anbefale æbleskive-disciplinen til redaktionen af den Store Bagedyst, da det er pokkers svært at få “den anden side” af skiverne til at blive pæn. Den side man steger først bliver lige så flot og ensartet at se på, som på frysediskens æbleskiver. Den anden side derimod får i bedste fald nogle snørklede brune striber, og i værste fald er den hullet. Det kræver nok også lidt øvelse at få skiverne vendt ordentligt i det hele taget.

Jeg har brugt æbleskiveopskriften fra www.juliekarla.dk. Opskriften er rigtig nem og som sagt fik jeg et godt resultat. En hurtig smagsprøve fra den første omgang på 7 æbleskiver afslørede, at man med fordel kan tilsætte dejen noget mere kardemomme. Så jeg brugte halvanden teske i stedet for en halv.

Som jeg allerede skrev, har jeg har puttet et lille æblestykke i hver skive. Det gøres ved at lægge et æblestykke ovenpå den rå dej man har hældt på panden, og så trykker man æblestykket ned i dejen med en gaffel.

Jeg tænker man på samme måde kan fylde sine æbleskiver med alt muligt – chokolade, nougat, syltetøj, rosiner, marcipan, sukat… Og når vi nu er ved fyld, så kan man også udnytte, at æbleskivedejen næsten ikke indeholder sukker – så hvad med ost, røget laks, spegepølse, tapenade, reje eller skinke… Bare det er noget der ikke behøver at blive varmet til en høj kernetemperatur (den har jeg i hvert fald ikke målt). Ellers er det kun fantasien, der sætter grænser.

Som en sjov detalje kan jeg nævne, at jeg er vokset op med poffertjes, traditionelt hollandsk bagværk, der minder en hel del om æbleskiver. De bliver også stegt på en pande med 7 huller, dog er hullerne knapt så dybe end på en æbleskivepande, og dermed er poffertjes ufo-formede i stedet for runde.

Den store forskel mellem poffertjes og æbleskiver består i sammensætningen af dejen. Poffertjesdej indeholder lige dele hvedemel og boghvedemel, og dejen skal hæve.

Mon ikke jeg snart skal teste, om min æbleskivepande kan bruges til poffertjes! Det er en evighed siden… Jeg husker poffertjes som noget af det bedste der findes. Men måske er det blot tanken om det gamle, der får mundvandet frem? Denne blogskribent synes i hvert fald æbleskiver er bedre end poffertjes: http://simoneskitchen.nl/aebleskiver-oftewel-deense-poffertjes-de-nederlanders-verslagen/.

Glæder mig til at høre om andres æbleskiver- og poffertjes-eksperimenter!

Skriv et svar!

