Mad

Lakridssmåkager

Jeg havde længe ønsket at kaste mig ud i disse småkager med lakridsmarcipan og tranebær. Opskriften fandt jeg på et gratis postkort, som jeg fik fingrene i på Bornholm i sommers. Lige siden har jeg luret på en ledig stund til at give det et forsøg.

Det skal siges, at Skakkerlakken ikke er specielt fiks til at bage småkager. Alle de sædvanlige småkage-eksistensielle problemer dukkede også op denne gang: Varmluft eller klassisk ovn? Passer temperaturen i min ovn med den temperatur, som jeg har indstillet den på? Kan det virkelig passe, at kagerne er bløde når de kommer ud af ovnen? Bliver de mon sprøde, mens de køler ned? Skal de køle ned på pladen? Skal de køle ned på risten? Skal de først køle lidt ned på pladen og derefter på risten?

Jeg forsøgte at google “småkager gode råd”, men det viser sig, at der er en småkagetype, der hedder “gode råd” (åbenbart er de uundværlige på det sønderjyske kagebord!), så det blev jeg ikke klogere af. Og jeg har ikke sådan lige tid til at kaste mig ud i et større forskningsarbejde. Til gengæld kan jeg føje min fremgangsmåde og de tilhørende resultater til empirien.

  • Jeg brugte klassisk ovn (symbolet med en streg øverst og en streg nederst).
  • Opskriften siger 180 grader, men jeg brugte 190 på de første 2 portioner, og 200 på den sidste. Det lykkedes bedst med 200. De småkager der blev bagt ved 190 var bløde, da de var kølet ned.
  • Småkagerne bliver mere faste og sprøde i takt med de køler ned. Men egentlig kunne de godt bruge en “efterristning” allesammen. Jeg har læst flere steder, at man godt kan redde sine småkager ved at give dem et par minutter i ovnen ved 180 grader, også hvis kagerne har været opbevaret i en utæt beholder. Så det må jeg tage mig sammen til.
  • Jeg prøvede lidt forskelligt med hensyn til nedkøling: kun på plade mod først på plade og derefter på rist. Jeg kan ikke smage forskel. Det var ikke muligt at afprøve varianten “kun på rist”. Når småkagerne kommer ud af ovnen er de for bløde til at blive flyttet.

Man behøver i øvrigt ikke rejse til Bornholm i håb om at støde på postkortet, hvis man også vil give lakridssmåkager en chance. Opskriften findes nemlig også på Johan Bülows hjemmeside lakrids.nu.

Og så må jeg hellere ønske mig et pålideligt ovntermometer til jul!

Skriv et svar!

